test

test

My Blog List kikii

KELAS ASAS TARANNUM, ASAS TAJWED DAN ASAS HAFAZAN

KELAS ASAS TARANNUM  2023

LOKASI : MASJID KG BULUH KUALA BERANG




Alhamdilillah .kelas asas tarannum,asas tajwed dan asas hafazan Kuala Berang Hulu Terengganu

#simpan dlm album
#anjuran PPD Hulu Terengganu

kami ingin membantu,mana2 pelajar sekolah rendah di Kuala Berang Hulu Terengganu,yang berminat untuk belajar tarannum seawal usia 9tahun secara percuma.

Kelas : Asas tarannum
Lokasi : Kg Kubang Nyiur,Kuala Berang Hulu Terengganu(1 minit dr pasar)
Waktu : pagi jumaat ,9.00am-10.30am
Yuran : tiada
Anjuran : Kerjasama dan sokongan PPD Hulu Terengganu (p.islam)

Syarat2 :
1. Minat drp pelajar sendiri disertakan sokongan drp ibu bapa
2. Lancar membaca AlQuran
3. Tiada asas dan tiada guru tarannum,tetapi berminat utk belajar
4. Berumur 8/ 9tahun pd tahun 2024
5. Bersekolah di daerah Hulu Terengganu diutamakan

Kekosongan :
1. 3 pelajar lelaki sekolah rendah
2. 3 pelajar perempuan





Tentatif program :

9.00am-9.15am kelas bermula dgn doa dan terus dgn pemanasan suara bermula surah ad dhuha- an nas

9.15am-9.30am kelas bermula dgn pelajaran asas tarannum bayati, soba, hijjaz,nahwand,rast,sikah dan jiharkah

9.30am-10.00am baca secara individu

10.00am-10.30am sesi soal jawab asas tarannum,tajwed dan kelas tamat.

#tempat adalah terhad

http://wasap.my/60169243724/tarannumkanakKanak2024

BERMULA BULAN  NOVEMBER 2023 KELAS AKAN BERPINDAH DARI RUMAH KE MASJID KG BULUH AL-AMIN KUALA BERANG, SUPAYA PELAJAR-PELAJAR LEBIH SELESA. 



RUANG BELAKANG YANG TERKINI, TELAH LENGKAP DENGAN KERUSI ,MEJA DAN PAPAN PUTIH..TERIMA KASIH PIHAK MASJID KERANA MEMBENARKAN KELAS UNTUK ANAK-ANAK KAMPUNG BULUH KHUSUSNYA.


KELAS ASAS TARANNUM DI KUALA LIPIS PAHANG 2018-2019

Gambar kenangan sekitar kelas di Kuala Lipis Pahang. Saya rasa sudah besar dah anak-anak semua. seronok dapat berkongsi ilmu dengan anak-anak di sekitar Kuala Lipis. Kemudian kelas terhenti sebab covid.














KELAS AL QURAN , TAJWED DAN TARANNUM DI UTM SKUDAI JOHOR BAHRU  2014

KELEBIHAN-KELEBIHAN MENELITI AL-QURAN
Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda (yang maksudnya)::
“(Manusia) yang paling baik di kalangan kamu ialah (mereka) yang belajar Al Quran dan mengajarkannya.” Bukhari, Abu Daud dll)


haaaa..kan bagus weekend belajar Al Quran. dan tarannum.Terisi juga dengan ilmu Al Quran. seronak tarannum ni, .saper2 berpengalaman belajar tarannum sampai terlupa nak makan nasi sehari..sebab asyik belajar...tarannum bagi sy subjektif tidak semata2 seni suara sahaja.tetapi merangkumi ilmu Al Quran .Tajwed,,dan paling besar kita amal dan sebarkan  Al Quran. 


ALHAMDULILAH  BERMULA SEAWAL APRIL 2014 
M.A Elektrikal Engineering kembali menceburi bidang Al Quran. InsyaAllah admin akan update secara detail secepat mungkin modul dan kaedah asas tarannum yang sesuai diajar untuk permata hati kita... n___n  memang soronok ajar kanak-kanak kadang2 kelakar,hihi teringat masa admin kecik2 dlu blajar tarannum. ada orang tnya admin belajar tarannum kt maner..

Alhamdulilah..sejak kecil admin biasa dengar abg-abg dan kakak mengaji tarannum,baca murattal.kadang2 dengar ayah azan mcm2 style,kadang2 tu sebab kami anak2 laki diwajibkan azan ikut turn .hehe.

Then seawal darjah 1 biasa terdengar abg-abg alunkan tarannum nahwand..tarannum nahwand ni mmg seronok dengar... ni contoh tarannum nahwand yang dibaca secara murattal .click je 

                           (variasi tarannum nahwand 



Bawah yang ni plak variasi ala hijjaz

Syeikh Fahd Al aknderi Surah AL fatihah

            

ni variasi admin plak hehe.xfham nti admin tlg ajarkan insy




KELAS    : ASAS AL QURAN TAJWED DAN TARANNUM

TEMPAT: SURAU KTR UTM SKUDAI JOHOR BAHRU













MASA     : 9:00AM-11:00AM jumaat 

MISI       : MELAHIRKAN GENERASI CINTAKAN ILMU  ALQURAN BERBANDING HIBURAN NYANYI SEPERTI "Bintang Besar,Bintang sederhana , Bintang 4 segi, Kilauan Perak ke,tembaga mahupun Plastik "

SYARAT: SEBOLEHNYA PANDAI DAN LANCAR ALQURAN (untuk yang belum mahir baca AL Quran insyaAllah dipanjangkan umur,sy akan buat kelas Asas Al-Quran seperti Al Baghdadi ke Qiraati )

*buat masa ni, pengambilan baru tidak dibuka lagi,insyaAllah dalam bulan Julai dibuka dengan izin Allah swt.ameen.

PERANCANGAN AKAN DATANG

NAK BUKA KELAS AL QURAN UNTUK SEMUA PERINGKAT INSYALLAH.KALAU ADA ORANG NAK BANTU SEDIAKAN TEMPAT, FASILITI INSYALLAH.SETIAP MUSLIM KENA SALING MENOLONG, BARU ISLAM KUAT  :) HIKMAHNYA ALLAH SWT CIPTAKAN KITA PELBAGAI KELEBIHAN SUPAYA KITA SALING TOLONG DAN MELENGKAPI SATU SAMA LAIN. 



AL KISAH KELAS AL QURAN TARANNUM KALI PERTAMA


Alhamdulilah ni hari pertama kelas Tarannum . takut2 ckit, . n__n Abg dia Munif cool je.heee.Mula terpikir juga,cmner nak ajar ye tarannum.sebelum ni ajar pun orang2 dewasa..paling muda pun dalam umur darjah 6 Alhamdulilah Allah swt mudahkan.


PELBAGAI TEKNIK, TAMSILAN DIGUNAKAN UNTUK LEBIH FAHAM .


Ni kaedah lantunan suara ataupun burdah tarannum .nti satu masa insyAllah kelas akan dilengkapi dengan komputer serja projector.


.yg kartun tu kaedah tajwed,asas tajwed

KELAS INI MERANGKUMI ASAS TARANNUM AL QURAN YANG SIMPLE MACAM BAYATI,HIJAZ ,NAHWAND.INSYAALLAH PELAJARAN SETERUSNYA AKAN DIATUR

MAQAMAT BAYATI
MAQAMAT SOBA
MAQAMAT HIJJAZ
MAQAMAT NAHWAND
MAQAMAT RAST
MAQAMAT SIKAH
MAQAMAT JIHARKAN


MINI PORTABLE PA SYSTEM DAN CAMERA NIKON COOLPIX





 Alhamdulilah sy pun dah beli Mini PA system jenis portable .Teruja sangat nk ajar hehe.nanti nk guna untuk kelas di Besut Terengganu lepas grad UTM skudai Johor Bahru. Pa system penting untuk latih kanak-kanak supaya membiasakan diri dengan microphone dan pentas supaya tidak gugup.

 Kemudian alhamdulilah ada orang jual camera nikon coolpix murah-murah ,siap 16megapixel.Boleh guna untuk rakam kelas untuk dijadikan EBook tarannum kelak untuk dikongsi kepada ibu-bapa diluar sana,dan untuk anak-anak sedara saya tersayang chewaaah..hehe..


       JOM KITA BERTARANNUM AL QURAN!! 



alhamdulilah....
Haaa...tengok...Safya teruja nak tarannum dah....hehe. kot2 cpe nak sedeqah samsung beam ke,projector ke,senang nanti nk tnjuk grafik turun naik nada tarannum.meh meh penama syarikat projector,anda dialu-alukan. 
Mak cik yang baju hijau tu sebenarnya pensyarah Fakulti Kimia Utm skudai.hehe..Dr Siti Hamidah Mohd Setapar Senior Lecture.. korang jangan main-main k.haha

 Kelas lebih kepada pratikal .Jadi 30% teori dan 70% pratikal ,Tengok tu teruja safiya dengan microphone..hehe memang best guna microphone,kita boleh setting ada echo lagi..bass


                           

OK SAFYA..TARIK NFAS DULU...


haaa..baru boleh alunkan tarannum  n__n


InsyaAllah, sy akan update dimasa akan datang video,kaedah tarannum untuk ibu bapa yang berminat untuk mengajar tarannum pada anak anak mereka. Semoga Allah swt menerima amalan hamba yang dhaif ini..yela,,kita mampu ajar Quran je , xmmpu nak ajar kitab2 agama..aliran pun elektrik.huhu..smga usaha yang kecil ini, diterima oleh Allah swt dan sebagai inspirasi pada ibu bapa diluar sana.

ni muka lepas kelas..hehe..belajar tarannum memang soronok sangat..alhamdulilah.





untuk ibu bapd diluar sana,insyaAllah, nanti sy akan cuba arrange masa untuk bulan July.kita jadikan budaya Al Quran pada permata hati kita . Inilah saham akhirat kita,anak-anak yang soleh..bila meninggalnya kita, harta tiada lagi berguna...

Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." 
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)